بررسی نکات مهم انتخاب انواع داکت اسپلیت( DUCT SPLIT) و مزایای ان

داکت اسپلیت اصطلاحی است که اکثری از کارشناسان برای اسپلیت های کانالی مورد استفاده قرار می دهند و امروزه یکی‌از معمول ترین سیستم های سرمایش و گرمایش در آپارتمان ها به حساب آورده می شود .

انتخاب داکت اسپلیت مناسب

از بارزترین ویژگی های داکت اسپلیت ها , تامین هوای خنک در فصل تابستان و تامین هوای گرم در فصل زمستان برای همگی فضاها در یک واحد سوئیت بوسیله کانالهای اجرا شده درداخل سقف کاذب هست .

داکت اسپلیت ها متشکل از ۲ بخش یونیت داخلی ( هواساز ) و یونیت خارجی ( کندانسور ) میباشند که‌این ۲ بخش به وسیله ۲ لوله مسی به یکدیگر متصل شده و توانا به تامین هوای سرد و گرم و توزیع آن بوسیله شبکه های داکت اسپلیت به اتاق ها یا این که سالن در هر واحد آپارتمانی ( در داخل سقف کاذب ) می‌باشند .

به صورت کلی در کندانسور داکت اسپلیت ها ( یونیت خارجی ) گاز مبرد خنک می شود و از روش لوله مسی به شیر انبساطی ( expantion valve ) و از آنجا بصورت گاز مبرد و فراهم جذب گرمای محیط به کویل یونیت داخلی داکت اسپلیت منتقل می‌شود . در کویل های یونیت داخلی گرمای هوای محیط داخلی بوسیله گاز مبرد درون کویل گرفته شده و هوای خنک شده بوسیله رشته ( پنل داخلی ) به درون شبکه رفت هوا منتقل می‌شود .

داکت اسپلیت ها را می شود به دو تیم زیر تقسیم بندی نمود :

داکت اسپلیت معمولی ( گرید B )

داکت اسپلیت کم مصرف اینورتر ( گرید A )

جهت پرهیز از هزینه بالای مصرف برق , داکت اسپلیت های اینورتر با منزلت انرژی A , پباده سازی و ایجاد شده اند . در داکت اسپلیت های اینورتر کمپرسور با امکان به دور متغیر کار می نماید که با کاهش مصرف , به دور کمپرسور زیر و با ارتقا مصرف به دور کمپرسور بالا میرود .

اساسا از داکت اسپلیت ها چه مواردی و برای چه فضاهایی استفاده می شود؟

به کار گیری از داکت اسپلیت ها برای سرمایش و گرمایش آپارتمانهای مسکونی , اداری , ویلاها و . . . بعنوان یک مورد لاکچری و با هزینه برق مصرفی مساوی و یا این که چه بسا بیشتر از کولرهای گازی اسپلیت با اعتنا به محاسبات توشه در لحاظ گرفته می شود . داکت اسپلیت ها عموما به جای یک‌سری اسپلیت در یک واحد مورد به کارگیری قرار میگیرند . با به کار گیری از داکت اسپلیت ها علاوه بر استقلال در تامین سرمایش و گرمایش برای هر واحد از آپارتمان بصورت غیروابسته , همینطور مخارج محافظت و بهره برداری از یک سیستم برودتی به شدت کاهش می‌یابد . کارشناسان شرکت دماتجهیز می‌توانند مناسبترین گزینش از برندهای برتر داکت اسپلیت را بر پایه ی موقعیت فنی و اقتصادی در هر پروژه به شما سازندگان و انبوه سازان گرامی معرفی کنند . معرفی وکیوم کولر گازی

برآورد گنجایش داکت اسپلیت موردنیاز و ملاحظات جانبی :

معمولا هنگام برآورد نخستین گنجایش سرمایش داکت اسپلیت موردنیاز هر سوئیت در موقعیت آب و هوایی نظیر تهران و در طبقات میانه ساختمان ( که در معرض تابیدن نورخورشید به سقف در فصل تابستان و سرمای تراز بام در فصل‌زمستان نمی باشند ) , به ازا هر ۳۵ یا این که ۴۰ متر مربع مرحله کلی و ناخالص آپارتمان حدود یک بدن تبرید ( گنجایش داکت اسپلیت ) در حیث گرفته می شود ( هر متر مربع فضای اثرگذار حدود ۴۰۰ btu/hr ) . براین اساس در حالتی‌که متراژ هرمورد از واحد های سوئیت شما بیش تر از ۱۲۰ متر مربع باشد , خوب تر است برای هر واحد دو دستگاه داکت اسپلیت مورد به کارگیری قرار گیرد . همینطور در لحاظ داشته باشید که هر Btu/hr 12000 مساوی یک تن تبرید هست .

برای سوئیت های تا متراژ ۱۵۰ متر مربع هم می توان از داکت اسپلیت های تک فاز اما با برق ۳۲ آمپر ( بعضی برندها ) به کارگیری نمود و نیازی به تقاضای برق سه فاز ( از شرکت برق ) نمی‌باشد .

در شرایطی‌که واحدهای آپارتمان شما چه بسا تا متراژ ۲۰۰ متر مربع باشند هم میتوانید با استفاده از برق تک فاز البته ۵۰ آمپر , از داکت اسپلیت های تک فاز استفاده فرمایید .

طبق شنیده های کارشناسان ما , سازندگان برای واحدهای فراتر از ۲۰۰ متر مربع مکلف به دریافت برق سه فاز مبنی بر بخشنامه شرکت میباشند .
یکی‌از نکات مورد دقت در تعیین داکت اسپلیت ها , در لحاظ به چنگ آوردن حجم هوادهی آن ها هست که معمولا به ازا هر یک تن گنجایش داکت اسپلیت هم اندازه CFM 400 حجم هوادهی مطلوب است . گویا است در صورت کمتر بودن حجم هوادهی میزان صدای داکت اسپلیت کمتر و در صورت بیشتر بودن هوادهی , میزان صدای داکت اسپلیت بیشتر خواهد بود .

همینطور می‌توانید برای سهولت بیشتر به جدول محاسبه تقریبی پایین جهت گزینش گنجایش داکت اسپلیت موردنیاز , با توجه به موقعیت و مبانی محاسبات تیتر شده مراجعه فرمایید کولرگازی سلولوزی چیست و چه تفاوتی با کولرآبی معمولی دارد؟

توجه :

جدول برآورد ظرفیت زیر بصورت تقریبی و صرفاً برای سوئیت های مسکونی با موقعیت آب و هوایی نظیر تهران و با مسافت سقف تا کف ۲/۸ متر , سوای تجمع نفرات و ارتقاء گرمای نهان و سوای به کار گیری از امکانات الکتریکی پرمصرف و همینطور سوای نمای شیشه یا این که ضلع شیشه ای خصوصاً در سمت غرب گوشه و کنار یا این که بنای متبوع ارائه شده است .

ظرفیت داکت اسپلیت برای واحد های اواسط و همکف ( m2 ) برای واحد های ذیل پشت بام ( m2 )
۱۸۰۰۰ تا ۴۸ تا ۳۵
۲۴۰۰۰ تا ۶۵ تا ۴۵
۳۰۰۰۰ تا ۸۰ تا ۵۵
۳۶۰۰۰ تا ۱۰۰ تا ۶۵
۴۸۰۰۰ تا ۱۴۰ تا ۱۰۰
۶۰۰۰۰ تا ۱۷۰ تا ۱۲۵

پیشین از تعیین قطعی هریک از مدل‌های داکت اسپلیت که درپی آورده شده‌است به مورد تک فاز بودن یا سه فاز بودن برق مصرفی آن توجه نموده و همینطور آمپر برق مصرفی آن را با آمپر ( A ) کنتور برق ساختمان خویش مقایسه نمایید .

مزایای استفاده از داکت اسپلیت :

کاربرد دوگانه سرمایش و گرمایش
حذف سیستم چیلر , ساختمان بلند خنک کننده , موتور منزل مرکزی , رادیاتورها و لوله کشی های مربوطه
قابلیت به کارگیری از هوای جدید ( Fresh Air ) در صورت نیاز
حذف رطوبت از فضا و فیلتراسیون هوا و کاهش آلودگی و بیماری
امکان استفاده از سیستم گرمایش با کویل آبگرم
قابلیت نصب داکت اسپلیت برای فضاهای وسیع با کاربری متنوع

نصاب کولر آبی در تهران

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید