آموزش نکات مهم و حیاتی راجع به کولرهای گازی که هر فرد باید بداند

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است , مثل شمال و استان های جنوبی از کارایی خوبی برخوردار نیستند , لذا در‌این بخش ها از کولرهای گازی به صورت گسترده استفاده میشود . لیکن در مناطقی که وضعیت آب و هوایی برای به کارگیری از کولر آبی مساعد است , به کارگیری از کولر گازی نادرست است .
کولر گازی یک کدام از سیستم‌های خنک کننده است چون به‌سرعت از گرمای محیط می‌کاهد درین مقاله میخواهیم چگونگی سرما سازی اشکال کولر گازی و مزایا و معایبش را نسبت به کولر آبی بازگو کنیم پس با ما همراه باشید .

چگونگی سرما سازی

در کولر گازی , همانند یخچال , از فرایند تبدیل گاز به مایع توسط ارتقاء فشار و در سود ساخت سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می شود به کارگیری می شود .

کولر گازی

این دستگاه عمدتاً از یک بخار کننده که وظیفه‌اش جذب گرمای هواست , یک کمپرسور که وظیفه‌اش ارتقاء دمای بخار ماده سرمازاست , یک کندانسور و یک دمنده تشکیل‌شده شده‌است . این دستگاه دارنده مصرف مضاعف بالای انرژی است .

اشکال کولرهای گازی

کولرهای گازی معمولاً در سه جور ساخته می‌شوند :

کولرهای یک تکه یا این که پنجره‌ای
کولرهای دو تکه ( اسپلیت )
کولر های پرتابل ( قابل حمل )

در کولرهای یک تکه ای یا این که پشت پنجره ای به بعد ها پنجره و کولر دقت نمائید

کولرهای یک تکه دیواری , یا این که پشت پنجره‌ای , خیلی همگانی و مورد توجه میباشند و به سادگی در داخل قاب پنجره نصب می‌گردد . اما به علت نوع کمپرسور آن مصرف برق بیشتری نسبت به اشکال دیگر آن داراست .

البته در کولرهای اسپلیت که دو تکه می باشند در هنگام خرید به دستگاه فرنگی و محل نصب آن و چگونگی اتصال آن ها به نیز را نیز مورد‌علاقه قرار دهید . سرویسکار کولر گازی در مشهد

مقایسه کولر گازی و آبی

کولرهای گازی بر خلاف کولر های آبی رطوبت محیط را ارتقاء نمی‌دهد پس در بخش ها مرطوب عملکرد متعددی میتوانند داشته باشند . از این جهت برای محیط‌های شرجی فراوان مطلوب است .

کولر گازی نام مصطلح فارسی است که به همگی دستگاه‌های شامل چرخه سرمایش بر اساس تراکم و انبساط گاز اطلاق میشود . نام انگلیسی این جور امکانات Air Conditioner است .

سیستم‌های سرمایشی موجود در ایران و مصارف برق آنان

سیستم‌های سرمایشی که در کشور‌ایران مورد به کار گیری قرار میگیرند در نقاط متعدد مختلف می باشند . اعم از این سیستم‌ها که عمدتاً در بخش ها جنوب و استان های شمالی بجهت آب و هوای گرم و مرطوب مورد به کارگیری قرار میگیرند , کولر گازی هست .

حدود ۷۰ درصد از خانوارهای اهل ایران در فصل گرما از کولر های آبی و یا این که گازی برای خنک کردن محیط زندگی خویش استفاده میکنند . توان کولرهای آبی نزدیک به ۵۰۰ وات و راجع به کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است .

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است , مثل شمال و استان های جنوبی از تلاش نیکی برخوردار نیستند , لذا درین بخش ها از کولرهای گازی به صورت گسترده به کارگیری می شود . لیکن در مناطقی که حالت آب و هوایی برای به کار گیری از کولر آبی مساعد است , به کارگیری از کولر گازی خطا است .

در زمینه‌ی کولرهای آبی هم می‌توانید با رعایت مواقعی نظیر سایه بان مطلوب برای کولر و به کارگیری از به دور نماید به جای روشن و خاموش کردن های پی در پی و استفاده از به دور تند می‌توانید مصرف برق این کولرها را تا حد قابل توجهی کاهش دهید .

درضمن تفاوت اصلی کولرهای گازی و آبی علاوه بر ساختار و نظام کاری آنان فقدان ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی می‌باشد که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت نماید که‌این خود عیب بزرگی محسوب می شود و باعث می شود تا در فصول گرم مانند فصل‌تابستان بجهت رشن ماندن کولر در همه ساعت ها شب سبب ساز آنفولا‌نزا و بیماری اشخاص کاربر از این دسته کولر شود که ولی کولر گازی این اختلال را ندارد و خوشبختانه این نقص‌ با به کارگیری از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل هست . اصول کار با کولر گازی و راهنمای عيب يابي و تعميرات کولر گازي در مواقع لازم

مصرف بالای انرژی الکتریکی در کولرهای گازی , اهمیت باصرفه سازی و در دست گرفتن مصرف انرژی الکتریکی را در‌این وسایل ایجاب می نماید .

میزان انرژی مصرفی در کولرهای گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولرهای گازی می‌توان به محل نصب , سرویس و نگهداری مطلوب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده ( از نظر مساحت , دما و رطوبت ) اشاره کرد .

نکات کولر گازی

توصیه های کاربردی :

۱ . برآورد ظرفیت مطلوب

ضروری است در موقع خرید کولر گازی به مساحت فضایی که نیاز به برودت داراست دقت نماییم . در جدول ذیل ظرفیت موردنیاز کولر گازی به نسبت مساحت فضای مورد به کار گیری , نوشته شده شده‌است .

جدول انتخاب کولر گازی متناسب با فضای منزل
جدول انتخاب کولر گازی متناسب با فضای منزل
درصورتی که فضای مورد نظر آفتاب‌گیر باشد به ظرفیت‌های درج شده در جدول بالا , ۱۰ درصد بیشتر می گردد و در صورتیکه فضای متبوع سایه باشد , ۱۰ درصد از ظرفیت مذکور کم خواهد شد و در شرایطی که کولر تنها برای آشپزخانه بکار میرود , می‌توان از یک مقام فراتر به کارگیری کرد .

هنگام خرید دستگاهی را انتخاب فرمایید که دارنده علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با دقت به برچسب انرژی دارنده بالاترین جايگاه کار آیی و بازدهی باشد . معرفی بهترین راهنمای خرید انواع کولرهای گازی مناسب و مقرون به صرفه

نسبت بازده انرژی E . E . r :

نسبت توان خروجی به توان ورودی هر دستگاه برقی , بازده انرژی خوانده میگردد و در کولرهای گازی این رقم از حاصل تقسیم ظرفیت سرمایشی کل به توان محل ورود مفید , بدست می آید و به E . E . r موسوم است .

در هنگام خرید کولر گازی , در کاتالوگ آن به ضریب E . E . r , درجه انرژی و کلاس کولر با دقت به حالت اقلیمی منطقه توجه کنید . هرچه این شاخص‌ها فراتر باشند , کارایی کولر بیشتر است . برای کولرهای با ظرفیت کمتر از Btu/h ۲۰۰۰۰ , می‌بایست E . E . r حداقل برابر با ۷/۱۰ باشد .

نکات کولر گازی

۲ . نوع کمپرسور :

کمپرسور مهم ترین نصیب کولر است . فعلا سه تکنولوژی برای ساخت کمپرسور به کار می رود . جدول ذیل ویژ‌گی‌های هریک را نشان میدهد :

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید